Szampan niejedno ma imię – nazwy najpopularniejszych marek szampanów

Potocznie szampanem nazywamy ogólnodostępne wina musujące, które spożywamy najczęściej przy specjalnych okazjach, takich jak zabawa sylwestrowa, czy urodziny, jednak powszechnie wiadomo, iż formalnie nie powinny one tak się nazywać, ponieważ nazwa szampan została zastrzeżona w 1911 roku tylko i wyłącznie dla specjalnego rodzaju wina musującego, w którym dwutlenek węgla tworzy się na skutek naturalnego dojrzewania wina w butelkach, a nie poprzez sztuczne nasycenie napoju tym związkiem chemicznym. Nazwa pochodzi od Szampanii – regionu położonego w północno-wschodniej Francji.

 

Moët & Chandon

Najbardziej prestiżową i jednocześnie najlepiej sprzedającą się marką szampana jest Moët & Chandon. Obecnym na rynku od ponad 270 lat trunkiem delektowali się między innymi car Aleksander I i królowa Wiktoria. Nazwa marki pochodzi od nazwiska pierwszego założyciela wytwórni szampana w regionie Szampanii, a dokładniej w Epernay – Claude Moët’a. Jak nietrudno się domyślić, był to biznes rodzinny. W roku 1833, kiedy ówczesnym właścicielem wytwórni był wnuk Claude’a, Jean-Remy Moët, nawiązana została współpraca z Pierrem-Gabrielem Chandonem. Stąd też obecna nazwa marki Moët & Chandon.

moet

Vueve Clicquot

Z tą marką związana jest nietuzinkowa postać Barbe-Nicole Clicquot-Ponsardin, zwanej Wielka Damą Szampana. Była żoną François Clicquot’a – winiarza z Reims, który pochodził z rodziny o winiarskich tradycjach. Niestety w wieku 30 lat zmarł, a jego ojciec nie czuł się na siłach, aby ponownie przejąć rodzinny interes. Poważnie myślał o sprzedaży firmy, jednak od tego pomysłu szybko odwiodła go wdowa (fr. vueve) po jego synu, Barbe-Nicole. Nie wyobrażała sobie, że to na co przez lata pracowała rodzina męża i on sam, mogłoby znaleźć się w obcych rękach. Silny charakter i doskonała znajomość branży pomogły jej w przejęciu kontroli i przeprowadzeniu firmy  przez trudne czasy wojen napoleońskich, niesprzyjających eksportowi, na którym oparta była działalność wytwórni szampana. Przejęcie sterów przez Barbe-Nicole Clicquot-Ponsardin było rewolucyjnym posunięciem, gdyż ówcześnie biznes winiarski na całym świecie był domeną mężczyzn. Pokazało to innym kobietom, że warto wierzyć w swoje możliwości, nawet w tak odległych kobietom dziedzinach, jak finanse i biznes.

vueve
Bollinger
W przypadku Bollingera również mamy do czynienia z historią pewnego małżeństwa, mowa tu o Charlotte de Villermont i Josephie Bollinger. Rodzina Charlotte od pokoleń zajmowała się uprawą winogron i produkcją wina, jednak dopiero jej mąż wpadł na pomysł, aby rozpocząć „ bąbelkowy biznes” i w 1829 roku założył profesjonalna wytwórnię szampana. To co wyróżniało szampan Bollinger to silnie zaakcentowana wytrawność, gdyż wtedy większość szampanów posiadała słodkawą nutę. Po udanej ekspansji na rynek angielski, wybuchła II wojna światowa i rządy w firmie przejęła kolejna znana z regionu Szampanii kobieta, w dodatku również wdowa, wnuczka Josepha Bollinge – Lily Bollinger. Opiekowała się wytwórnią szampana przez 3 lata okupacji niemieckiej a łącznie przez 40 lat, w którym to czasie firma podwoiła produkcję szampana.

Bollinger

Sledź nas:
Bookmark and Share

← Poprzedni post

Następny post →

2 Comments

  1. tamitu

    Wygląda na to, że zarządzanie kryzysowe to domena kobiet ;D

  2. Eliza

    drugie najlepsze 🙂

Dodaj komentarz

_

Zajrzyj również na nasze inne blogi o brandingu:
|